ul. Więckowskiego 16, Łódź 90-722

Nauczyciele

Michał Pietrak - nauka gry gitara basowa

Michał Pietrak
gitara basowa

 Basiści z całej Polski kojarzą Michała jako organizatora zgierskiego festiwalu Graj(mi)dół, który przyciąga bogatą ofertą koncertów, wystaw sprzętu i warsztatów. Jest nauczycielem z wykształcenia (ukończył Edukację przez sztukę na Uniwersytecie Łódzkim) i zamiłowania – od ponad 10-ciu lat kształci młodych basistów. Z Fermentem współpracuje od 2010 roku. Jest też instruktorem w Miejsckim Ośrodku Kultury w Zgierzu, ponadto zajmuje się nagłaśnianiem imprez.

Trudno mu określić ulubiony gatunek muzyki. Jak mówi, słucha każdej, która może rozwinąć postrzeganie dźwięków i której jeszcze nie słyszał. Czesem bywa to rock, czasem funk, jazz albo klasyka. Współpracował m.in. z formacjami Boso, Linia 45 (dotąd) i Kasią Świątczak. Można go ponadto usłyszeć na nagraniach projektów AIMO, The Stylacja, RZK Sound.

Podsłuchując zza drzwi jego zajęcia, trudno mówić o rutynie. Dla każdego ucznia ma co tydzień przygotowane inne wyzwania, a różnorodność muzyczna, wykorzystywanych do ćwiczeń podkładów, zaskakuje. W pracy nauczyciela najbardziej interesuje go nieszablonowość pracy z różnymi ludźmi. Lubi obserwować, jak zdobywają nowe umiejętności i stają się coraz bardziej samodzielnymi muzykami. I przynosi to efekty – niektórzy z jego uczniów są już dobrze znani na łódzkiej scenie muzycznej.

 Jako wokalistka zaczynała od piosenki poetyckiej i folku. Szybko okazało się, że jej dusza ciągnie w stronę „czarnych” brzmień. Doskonale czuje się w klimatach, gdzie przenikają się soul i funk, a także w jazzie i bluesie. Długo współpracowała z chórem The Gospel Time i acoustic cover bandem Triple Sec. W ostatnich miesiącach, wraz z Piotrem Szeligowskim, skupiają się na ich autorskim projekcie, który wkrótce będzie miał swoją premierę.
Przez wiele lat szukała nauczyciela, który w pracy z głosem, używałby zrozumiałego języka i nie wymagał od niej kompromisów repertuarowych. Cel uznała za osiągnięty, gdy trafiła na Bartka Cabonia i innych nauczycieli, kształcących nowoczesnymi metodami (SLS, IVA). Brała udział w szkoleniach nauczycielskich z mistrzami takimi jak Spencer Welsch i Kathy Kennedy, to od nich przede wszystkim nauczyła się, jak sprawić, żeby głos ucznia zachowywał się w odpowiedni sposób, zamiast tłumaczyć, jak powinien brzmieć. Cały czas regularnie się kształci i rozwija.
Uwielbia mocne, pełne emocji głosy. Do jej ulubionych wokalistów należą Aretha Franklin, Ella Fitzgerald, Grażyna Auguścik, Billy Withers ale też Lady Gaga i Lane Staley.

W pracy z uczniami uwielbia to, że może towarzyszyć ludziom w ich mniejszych i większych sukcesach, a także ciągle poznawać nowe, ciekawe, kreatywne osoby. Uważa, że jeśli ktoś lubi śpiewać, to powinien śpiewać, a zadaniem nauczyciela jest sprawić, żeby robił to coraz lepiej, a nie oceniać czyjś głos w dziesięciopunktowej skali.

Alicja Szeligowska - nauka śpiewu

Alicja Szeligowska
śpiew

Klaudia Maciejewska - nauka śpiewu

Klaudia Maciejewska
śpiew

 Klaudia współpracuje z Fermentem od 2014 roku. Przez te lata stała się bardzo ważną częścią zespołu. Jako nauczyciel jest empatyczna, otwarta i zaangażowana, potrafi bardzo skutecznie wskazywać obszary problemowe i kreatywnie szukać rozwiązań. Chętnie korzysta z zaproponowanego przez uczniów repertuaru, w każdym gatunku muzycznym ma artystów, których ceni.

Jako dziecko, edukację muzyczną zaczęła od fortepianu. Późniejsze wybory pociągnęły ją w stronę rytmiki, który to kierunek ukończyła na łódzkiej Akademii Muzycznej. Nie myślała o śpiewaniu, dopóki, jako dziewczynka, nie usłyszała Michaela Jacksona. Od tamtej pory, jest on niezmiennie jej niedoścignionym wzorem i ulubionym wykonawcą. Bliskie jej sercu są także standardy jazzowe, które przez wiele lat śpiewała, m.in. jako solistka z Big Bandem Jacka Delonga. Współpracowała też z zespołem Blue Cafe.

Ma duże doświadczenie w pracy z dziećmi. Uczyła w szkołach muzycznych I i II stopnia, jednocześnie udzielając prywatnie lekcji śpiewu. W pracy nauczyciela najbardziej lubi kontakt z ludźmi, którzy podzielają jej pasję, jaką jest muzyka. Żartuje, że jej zajęcie nierzadko przypomina pracę psychologa.

 Pracę Piotra charakteryzuje indywidualne podejście do ucznia i umiejętność dostrzeżenia, a potem rozwijania u niego, naturalnych predyspozycji, takich jak np. gra solowa lub praca z rytmem. Docenia on możliwość uczenia się od ucznia, wzajemnego inspirowania i odkrywania siebie nawzajem. Ma doskonałą „rękę” do łączenia ludzi w zespoły, które często potem prowadzi na początkowym etapie.

Jego specjalnością jest gitara elektryczna. Przez lata zdarzało mu się grać różne gatunki muzyki, od jazzu po metal. Uczył się u różnych nauczycieli, na ogólnopolskich warsztatach i w ramach szkół, do których uczęszczał. Jest absolwentem Edukacji Artystycznej na Uniwersytecie Łódzkim, uczył się w szkole muzycznej II stopnia. Aktualnie rozwija się i kształci głównie w zakresie gitary jazzowej.

Poza zespołami takimi jak Rambo Jet czy Triple Sec jest znany jako gospodarz i moderator jamów – kiedyś cyklicznych imprez FERMENT W DOMU organizowanych na przełomie lat 2013/2014 przez Ferment Szkołę Muzyki Rozrywkowej i klub DOM, a ostatnio akustycznych jam session w Poczekalni. Aktualnie skupia się, wraz z Alicją Szeligowską, na ich autorskim projekcie, zanurzonym w funkowo-bluesowo-soulowym sosie.

Piotr Szeligowski - nauczyciel w Ferment Prywatna szkoła muzyczna w Łodzi

Piotr Szeligowski
gitara, gitara elektryczna

Daniel Piotrowski - nauka gry perkusja

Daniel Piotrowski
perkusja

 Daniel Piotrowski to absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, uczeń Piotra Pniaka (Proletaryat, Virgin, Sidney Polak) i Piotra Biskupskiego (Nahorny Trio, Janusz Strobel Trio). Od wielu lat uczy gry na instrumentach perkusyjnych, zarówno w państwowych placówkach (obecnie nauczyciel w SM II stopnia w Żyrardowie), jak i prywatnie. Z Fermentem związany jest od 2010 roku.

Nie należy poddawać się wrażeniu, że jego specjalnością jest klasyczne użycie perkusji. Muzyczne fascynacje Daniela rozciągają się od jazzu, minimalizmu czy muzyki etnicznej, po różne odmiany metalu. Od lat współtworzy zespół Immortal Dreams, który w sierpniu 2016 roku wydał swój debiutancki album „Bad Revolution”.

Daniel to wszechstronny muzyk i pedagog, ma bardzo dobry kontakt z dziećmi i młodzieżą, ale równie efektywnie pracuje z osobami dorosłymi. Jako nauczyciel potrafi znacznie usprawnić grę, nawet bardzo doświadczonych perkusistów.

Jego zainteresowania, poza muzyką, wkraczają w obszar filozofii i fizyki teoretycznej. Oprócz perkusji, jego pasją są sztuki walki oraz praktykowanie tai chi. Jak sam mówi: „Te wszystkie dziedziny przenikają się między sobą i trudno postawić sztywne granice między nimi”.

 Krzysztof jest bardzo aktywnym muzykiem. Regularnie występuje jako muzyk solowy oraz z różnymi zespołami. Współpracował m.in. z Samokhin Band, Łdz Trio, Teatrem Wielkim i Arlekin. Jest zaangażowany w działalność Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Kutnowskiej, wykonuje muzykę żydowską z Nigun Trio. Komponuje ścieżki dźwiękowe do gier komputerowych i tworzy podkłady na potrzeby m.in. portalu iSing.

Ukończył I i II stopień szkoły muzycznej na klarnecie oraz fortepianie. Pierwszy z tych instrumentów kontynuował też na łódzkiej Akademii Muzycznej. Co roku, bierze udział w Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Chodzieży w klasie fortepianu i saksofonu.
Jego idole muzyczni to Joe Sample, Herbie Hancook, Leszek Możdżer, John Coltrane, Charlie Parker, Joshua Redman, Acker Bilk, Benny Goodman i Michał Urbaniak.

Uczy od ponad dziesięciu lat. W swojej pracy lubi ciągłe wyzwania i możliwość przekazywania wiedzy, której często w tradycyjnej szkole muzycznej nie można przekazać, ze względu na ograniczający program nauczania. Wymaga zaangażowania i regularnej pracy, a wtedy sam angażuje się na 200 procent. Poza nauczaniem instrumentów chętnie zajmuje się kształceniem słuchu, prowadzi zespołyrealizuje nagrania.

Krzysztof Śliwiński nauczyciel gry na saksofonie

Krzysztof Śliwiński
pianino, saksofon, klarnet